’Ndranghetan, ett ord härkommandes
ifrån grekiskans άνδραγαθία som betyder ‘heroism’ och άρετή ‘dygd’, varandes en strukturbaserad verksamhet med ursprung
samt centrering i Calabrien, ofta benämnd som kriminell. Den går även variöst
under namnet Famiglia Montalbano, Onorata Società, la Santa et Picciotteria.
Rörelsen utväxt samt verkan är internationell.
Den jämförs ofta med de
naboliggandes strukturerna Cosa Nostra, samt Stiddan, i Sicilien, Camorran i
Napoli samt Sacra Corona Unita i Apulien, og utav dessa så äro den den absolut
starkaste organisationen sedan åtminstone 1990-talet, av många benämnd som en
av världens absolut mäktigaste kriminella strukturer med förgreningar på alla
världsdelar, likt tentaklar utspridandes i olika kriminella celler. De olika
maffiastrukturerna äro förvisso självständiga entiteter, autonoma suveräner,
men det existerar kontakter dem emellan vid behov, man haver en gemensam
kulturell förståelse.
I Calabrien så sammankopplar man
’ndranghetan gärna med Garduña som var ett kriminellt hemligt nätverk i
medeltidens Spanien och som även säges ligga bakom framväxten utav camurran i
Napoli, detta kan hava visst fog för sig även om det bliver mer av sublim
merging måhänt. En calabrisk folksång går snäppet värre ock indikerar att gardunan
hade piratistisk verksamhet, med piratverksamhet i hela det Spanska väldet
inkluderandes Amerikas, och att det var en förlisning utav ett sådant skepp på
Sardinien med trenne garduñabröder ombord. Ena brodern tog sig till Napoli och
grundade där camurran, den andra tog sig till Calabrien varvid ’ndranghetan tog
form, samt den tredje som anlade Sicilien grundandes maffian där.
Man kan lätt se skrönmetodiken i
denna tredelade fördelning samt skapelseberättelse med en mytologiskapande
aura.
Förutom denna folklore så finnes det
inget som knyter nätverken samman även, og man bör hålla dem isär, medan banden
emellan campaniska camorran og garduña havandes mer faktisk historisk börd, men
mytiskt har synen kring ’ndranghetans härkomst i gardunan florerat men troligare
är att den har inhemsk ancien härstamning, till och med det grekiska ordet
ankommer från grecu-càlabbru, eller grikon, det doriskgrekiska
språk som talats sedan antiken i Calabrien men som nu snart är helt utdött.
Klansystemet i regionen är av antik börd.
När Italien med våld unifierades
1861, med stor emigration till följd, ledde oviljan att underkasta sig
auktoriteter att ’ndranghetan åter gjorde sig hörd, samtidigt bildades nya
sociala strator hvilket gav grund för utpressning, det nya enade Italien
understödde stormarkdrift hvilket drev många till fattigdom. I Sicilien och
Calabrien har det sedan antik tid funnits briganter som från början
varit mer av rövarband men sedan utvecklats till olika former utav
motståndsrörelser som fick mycket stor påökning vid denna tid, hvilket ledde
till många strider ock massakrar utav de italienska ockupanterna, många
brigantgrupper styrdes utav den nobla stratan i samhället. Dessa briganter
hyllas kraftfullt i Calabrien, og Syditalien, än idag, og äro även, delvis,
grunden för dagens ’ndrangheta.
Det är således från denna tiden som
man märker av ’ndranghetans förekomst i de italienska juridiska domstolarnas
arbeten, man benämner grupperna, camorristerna, lite olika som mafia, camorra,
picciotteria, onorata società og i domstolshandlingar från slutet av 1800-talet
kunne man se att man funnit skriftliga interna regler för klanerna, heder,
tystnad, solidaritet, inbördes hjälp samt börd, är viktiga element häri. Dessa
regler är till synes gällande fortfarande, och ’ndranghetan avskiljer
exempelvis häri gällande blodsaspekten från de sicilianska mafiorna då man är
mer utmärglat klanbaserat, man har även en helt annan flora av ceremonier ock
riter, myter og religiomytiska förekomster än de övriga organisationerna.
’Ndranghetan var framtills 1975 i
Italien allena verksam i Calabrien men man började nu även kidnappa rika
människor från norra Italien, samt så påbörjades vid denna tid ett krig
klanerna emellan hvilket resulterade i omkring 300 kända döda.
Upprinnelsen till våldsamheterna var
en konflikt emellan det gamla gardet och de nya som äskade bedriva verksamhet
inom kidnappning samt narkotika. Det gamla gardet symboliseras utav Antonio
Macrì, informellt kallad Zzi ’ntoni, född någongång i början av
1900-talet och verksam som capobastone i hans ’ndrina i Siderno
vid den Joniska kusten. Tillsammans med Girolamo Mommo Piromalli, capobastone
över den mäktigaste ’ndrinan på Tyrrhenska kusten, samt Domenico Mico Tripodo,
ärorik capobastone över Reggio Calabria med omnejd, formerade man ett
triumvirat som erkändes av alla övriga klanhuvuden likväl. Någon formell makt
över de olika klanerna finns aldrig supraklansligt utan alla agerar suveränt
som egna entiteter, frivilligt följandes vad som följas önskas.
Emellan åren 1985-1991 räknas att
det ‘andra ’ndranghetakriget’ pågick hvilket ledde till omkring 600-1100 döda.
Kriget var emellan Condello-Imertiklanen och De Stefano som var allierat med
Teganoklanen, og bakgrunden till det skall ha varit bråk över de offentliga
kontrakt som antogs skulle komma för den anförde bron över Messinasundet till
Sicilien som ännu ej blivit byggd, samt att man haft vissa geografiska
dispyter, men startade genom oklara giftermål emellan klaner som skapade
ovarhet hos andra.
Efter sex års krypskjutning emellan
klanerna så anordnades fredsförhandlingar dem emellan, utav ytterligare andra
klaner, og då ej allenast calabribaserade klaner utan även utsocknes siciliansk
Cosa Nostra samt calabrisk ’ndranghetaklanhövdingar från Kanada fick spela en
förmedlande roll i de interna stridigheterna. Cosa Nostras involvering ledde
antagligen till viss strukturell inflytelse där man delgav ’ndranghetan
konstitutionell kunskap om hur man bäst förhindrar framtida dispyter att
eskalera till fullblodigt krig. Man inrättade härefter La Provincia, en
kollegial kropp med trenne fördelningar nedåt, mandamenti. En mandamento
för klanerna som finns på den Joniska sidan, i bergen og Locride, av Calabrien
kallad mandamento ionico / la Montagna, en för den Tyrrheniska sidan,
kallad mandamento tirrenico / Piana, samt en för staden og regionen
Reggio Calabria, kallad kort og gott Città. Det är även bekräftat att
Provincia verkar utanför Calabrien, exempelvis i Ligurien, Lombardiet og
Ontario, mandamenton i Padanien går under benämningen Lombardia, men
klaner äro förekommande i alla de tjugo provinser som staten Italien består
utav.
La Provincia går även under
benämningarna Camera di controllo et Camera di canalizzazione,
institutionen nyttjas för att lösa interklansliga konflikter innan de leder
till krig, man haver härvid åtagit sig att taga upp eventuella dispyter häri
före klanstrider utbryts. Institutionen berör således bara interklansliga
dispytiska kontakter, og all intern suveränitet bibehålls på ’ndrinenivå, men
när en ’ndrine ohörsammar Provincias utsagor så är det meningen att alla övriga
inom samma territorium skall gå emot obstruenten. Så vitt man kan se har
våldsamheterna gått ner sedan Provincia inrättades, men denna fredsmäklande
institution har ännu ej lyckats förhindra, eller stoppa, alla stridigheter,
inte minst Cordì-Cataldo-kriget, samt San Lucafejden, uppmärksammas ibland i
media. En mellannivå emellan Provincian og de enskilda klanerna finnes likväl,
där de olika klanerna inom samma territorium ingår i en locali / società,
dylika finnes överallt på jorden där ’ndranghetan finns, i just Calabrien
beräknas de varandes 166 i antal.
Från 1990-talet har man även
investerat hårt i den internationella narkotikahandlen och i detta ingått
monopolisk ställning, från år 2000, medels fördragsamhet med den colombianska
maffian gällande kokainhandlen till Europa, över sextio procents av
’Ndranghetans totala inkomster säges vara kommen från narkotikarelaterad
handel. I princip all kokain som konsumeras i Europa säges varandes förmedlat
utav, eller med hjälp utav, ’Ndranghetan, flera utav de ubåtar man funnit i
Colombia är, eller var, ägda utav ’ndranghetan. Även den stora andel av
narkotika som kommer in till Iberiska halvön skall i mångt och mycket vara
styrt utav ’Ndranghetan. Enligt vissa är dessa uppgifter missvisande. I övrigt
sysslar man med det mesta, inklusive inom de lagliga sfärerna, en legalisering
av handlen med narkotikaklassade preparat hade således legaliserat stora delar
utav ’Ndranghetans verksamhet.
Utan att klara bevis kunnat
framvaskats så finns klara beskyllningar att flera olika calabriska klaner
varit involverade i värre saker än den i sak harmlösa kokainen, exempelvis
dumpning utav radioaktivt, eller annat giftigt, material, främst till havs
genom båtsänkningar, eller sprängningar, utanför den calabriska kusten, samt
utanför främst Somalia og Puntland innan Puntlands pirater förhindrat vidare
dumpning där. Höga politiker från det kristdemokratiska samt socialistiska
partierna i Italien skall bitvis varit initiativtagare, involverade ock eller
införstådda, beskyddandes förröveriet, inte minst den italienska
premiärministern Bettino Craxi som senare dömdes till 27 år i fängelse för
annan korrupt verksamhet, hvilket tvingade honom att söka skydd under diktatorn
Ben Alis hägn i Tunisien framtills hans död år 2000. Hans grav bär
inskriptionen la mia libertà equivale alla mia vita.
Utredningarna kring dessa ting
havrerar i sjögång inom den italienska byråkratin, för närvarande.
Efter mordet utav en hög politiker,
Francesco Fortugno, år 2005 så har staten på mer kraftfullt vis motarbetat
’ndranghetisterna görandes många stora tillslag med flerhundrataliga
arresteringar, detta har även lett till en ny imperialistisk kolonisationstid
gentemot de kalabriska samhällena från den italienska staten, samtidigt som
’ndranghetan kraftfullt spridit sig till Padanien samt ut över Europa, inte
minst till Frankrike, Tyskland og Nederländerna, där verksamheter köps upp. I
vissa calabriska samhällen har man infångat flertalet procent av hela
befolkningen i enstaka polisräder, samt vid väldigt många fall, hela släkter,
en etnokulturell utrensning av kolonial stil. Internationella
människorättsorganisationer har anmärkt att vissa av dessa infångade sedan
hålls fångna på ett inhumant vis i de italienska fängelserna då de årsvis hålls
helt isolerade, så att de inte skall kunna styra, eller medverka i, sina
familjer framöver. Emellan 1991 och 2008 så upplöste kolonialstaten även 34
kommunledningar, med påståenden kring dessas ’ndranghetakopplingar, under år
2010 och 2011 har även en lombardisk ock en ligurisk kommunledning upplösts.
Människor som är födda inom vissa släkten har blivit som kastlösa i Italien.
De calabriska klanerna har redan
tidigare spridit sig ut över världen genom främst migration, inte minst under
de nödsamma åren efter att Italien påbörjade sin ockupation utav Calabrien
varhän en relativt stor andel av befolkningen flydde landet för friheten i
väst, eller öst, samt senare i efterkrigsperioden. Härvid finnes ’ndriner, klaner,
i förutöver ovan nämnda länder, även i Östeuropa, Belgien, Argentina,
Australien, Canada, Colombia, Venezuela, USA og Mexico. Klanerna fungerar
strukturellt på samma sätt som i Calabrien bibehållandes aktiva kontakter, både
affärsmässiga som kulturella, med ursprungsområdet og fungerar således även som
en identifikatörsbevarare för calabrierna världen över. Till viss del, en
hemlig sådan.
Totalt räknas ’Ndranghetan vara
verksam i nära 50 av jordens stater. I Canada utmärker sig Sidernogruppen, en
falang av Commisso ’ndrina, quagghia, från Siderno i Calabrien som
havandes en extensiv global verksamhet samtidigt som man handhar sina göromål i
både Siderno som i Toronto på mer lokal basis. ’Nandraghetan överlag är mäktig
i just Canada, og verkar ha varit i Toronto sedan minst år 1911, samt
samarbetar en del, enligt påståenden, med olika indianstammar i
smuggelhänseenden. Man har på ett tidigt stadium upptäckt att det är enklare
att smuggla in till USA från detta hållet, än från Mexico, samtidigt som banksystemet
i Canada är mer integritetsrespekterande, det vill säga fördelaktigt för
hemlighållning utav sina göromål från statlig inblandning. En av de tidiga
hövdingarna var Joe Musolino, kusin till den ärokända calabriske briganten
Giuseppe Musolino som även gick under namnet u rre dill'Asprumunti / il Re dell'Aspromonte / kungen av Aspromonte. I Mexico är man förekommande samt
samarbetandes å sin sida med kartellen Los Zetas, i Colombia håller man mycket
till i Cali, og här finns över 14 olika calabriska klaner verksamma, emedans
det allena är en i Curaçao. I USA har man även funnits sedan minst det
tidigaste 1900-talet och det finnes även exempel på klaner som mer eller mindre
helt flyttat över till USA, samt calabriska klaner som mergat med
italo-amerikanska maffiagrupperingar, oftast i övrigt av siciliansk börd. I
Queensland har man funnits sedan början av 1900-talet fungerandes på samma vis
som på den calabriska landsbygden, för att sedan även intagit Melbourne där
olika klankrig skett, senast under 1990-2000-talen. I Colombia så äre man
högeligen aktiv og i samröre med den colombianska maffian, samt styrandes
åtminstone en del utav självaste kokainproduktionen, samt utförslen, i landet,
man är även i nära samarbete med paramilitära AUC, Autodefensas Unidas de
Colombia, vars ena ledare är av italiensk börd, som nämndes ovan åtfinnes
minst hela fjorton klaner representerade inom landet. I Nederländerna nyttjas
hamnarna i Rotterdam og Amsterdam för import utav varor ock flera av klanerna
från San Luca är verksamma här samt i Bryssel, i sistnämnda stad försökte man
uppköpa hela kvarter år 2008. I Tyskland är man en mycket stor investor i
hundratals lagliga, samt illegala, verksamheter, inte minst längs
Östersjökusten, Thuringen samt Sachsen, och en rapport från Bundeskriminalamt
fastslog att det fanns hela 229 ’ndranghetafamiljer i Tyskland, främst i
Bayern, Hessen og Västfalien, bara San Lucafamiljerna bedömes ha runt 200
medlemmar i Tyskland, dit San Lucafejden likväl spreds utbringandes i ett antal
döda i Duisburgmassakern 2007. San Lucafejden verkar ha påbörjats 1991 og pågår
fortfarande men efter massakern i Duisburg så skall man ha fått till ett
eld-upphör genom förhandlingar i klanmöten som hållts i Santa Maria di Polsi, i
Calabrien.
Italienska myndigheter har beräknat
att ’Ndranghetan i Calabrien står ensamma för runt 3,5 % av hela Italiens BNP,
eller motsvarande 35-40 miljarder euro, årligen, upptill 5 %, eller 55
miljarder euro, säger någon ekonom, inom själva Calabrien är man den klart
hegemoniska makten samfällt, men styrs fortfarande på ett klanbaserat
bördssystem varhän det på så vis är folkligd förankrad makt. Dessa stora årliga
inkomster gör den samfällta ’Ndranghetan till en av världens rikaste.
Klansystemet gör det även väldigt svårt för den ockuperande italienska staten
att tränga in i, samt destruera, det calabriska systemet, og man känner sig
oftast nödgade att fånga in hela släktena vid ett slag. Till detta skall
givetvis läggas att väldigt få utsocknes italienare inom rättsväsendet, eller
myndigheter överlag, önskar arbeta i Calabrien.
Klanerna, som på sicilianska heter coschi,
heter på calabriska ’ndrina, eller i plural ’ndrine, varandes
självaste basdelen i ’ndranghetan, man blir född in i dem, men det går ofta att
bli medlem som utböling likväl, detta kan ske genom adoption, ingiftning eller
att man på annat vis visat sig värdig klanen. Varje ’ndrina är helt suverän
inom sitt geografiska område og det finnes heller ingen supraklanslig formell
auktoritet över denna, det geografiska området kan vara likt ett grevskap, en
kommun, stad, stadsdel eller by, även utanför Calabrien fungerar det på
likvärdigt vis, i exempelvis Turin eller Milano, Toronto eller Queensland. På
vissa håll samarbetar ’ndrinerna inom samma områden, inom den såkallade ovannämnda
localin. Hövdingen, eller ledaren, för ’ndrinan benämns Capubastuni /
Capobastone, en hel del andra graderingar finnes likväl, varav vissa bara
nyligen upptäckts utav utomstående.
Inom den ’ndranghetiska kulturen
finnes en hel uppsjö med mytoreligiösa samt sociokulturella intressantheter som
är relativt unika för just denna etniska kultur. Man har olika ceremonier för
varje steg man skall ta inom hierarkin inom klanen, allt styrt av olika
traditionella regler som kan vara olika för olika klaner, förmedlade muntligen
generation till generation, man har dock funnit några nedskrivna exemplar hos
vissa klaner som man förgört. 1888 hittade man lagkoden i Nicastro, 1896
Seminara, 1902 Catanzaro, 1926 Platì, 1927 Gioiosa Jonica, och vidare framtills
de senaste hitentills som hittades 1990 hvilka var Rosarnos, Lamerzia Termes og
Vallefioritas koder. En egenproducerad flora av musik finns tillikt.
Karaktäristiskt i kodexorna är
beskrivningen av samhället som ett träd, ett träd av kunskap, fördelad
på sex delar, de unga representeras utav nyblomningen, de avvissnande löven som
fåendes ruttna till marken äro förrädarna, emedans stammen är självaste klanens
huvudgren. Man döpes in i klanen utav hövdingen under en ceremoni, de unga
föres in i en trädgård av rosor eller blommor, med en stjärna i dess mitt, man
hedrar anfädrar og de spanska riddarbenen, på samma sätt förklaras alla
diskussioner heliga inom en skapad purifierad cirkel, vid mötena sins emellan
vid Locali. För att inträda societeten måste man svära vid sitt liv, inför
ärkeänglen San Michele, en riddarängel, visandes om ej annat, hvilken tradition
man anför sig. För att nå camorristanivån måste en blods- samt eldritual
utföras i förhållande till Santahelgedomen. Allenast som ett avvisnandes
ruttnandes löv, kan man avfälla.
De lägst stående i hierarkin verkar Picciotti
d’onore vara, hvilka äro klanens fotsoldater, rangen ovanför äro de som
benämnes Cammorista som äro ledare för picciottierna. Härefter kommer Santista,
för medlemmarna i La Santa, og ännu högre är Vangelista ‘evangelist’
hvilka har svurit på den Heliga skriften för sitt livstida engagemang inom
’ndrinan, bevarandet og beskyddandet av ’ndranghetakoden, med apostlarna som
förebilder, de heliga vangelisterna finnes i olika graderingar. Skyddshelgona
för Vangelista äro Gaspare, Melchiorre og Baldassarre, alltså Kaspar, Melchior
og Balthasar, olika riter göres inför den heliga kronan.
Andra positioner äro Quintinon,
Quartinion, Trequartinion, varandes näst högsta positioneringen
under klanhövdingen, ofteliga beståendes utav de individer, som antalet
förtäljer, behavandes direktkontakt med Capubastunin. Olika riter og olika
symboler existerar för dessa, exempelvis bär trequartino ett kors på höger
skuldra, speciellt Trequartino svär även inför skyddshelgona. Det kan variera
lite inom de olika klanerna og kulturerna och man har som ovan nämnts även
relativt nyligen, år 2010, upptäckt flera till positioneringar inom
strukturerna, inklusive Crociata som rituellt hedrar Conte Aquilino samt
korsriddarna, Stella som berör Nordstjärnan, Bartolo,
Mammasantissima, Infinito og conte Ugolino, där Greve Ugolino är en
högre position. Santan upptäcktes av utbölingar först under 1960-talet.
Olika synder samt straffskalor
finnes likväl, straffen utföres rituellt.
I Calabrien finnes runt 150 ’ndrine,
d.v.s. runt 150 olika egna suveräna klaner, runt 90 av dessa äro centrerade i
den allra sydligaste provinsen af Reggio Calabria, men även de i Catanzaro og
Cosenza äro associerade med ’Ndranghetan. Den lilla isolerade byn San Luca, som
inte hade någon väganslutning till sig förrän en bit in på 1900-talet, framförs
ofta som självaste epicentrum utav ’Ndranghetan, nära hundra procent av
befolkningen anses vara ’ndranghetiste, i dess närhet ligger även det religiöst
viktiga A Maronna ra muntagna / Santuario della Madonna di Polsi, eller
Jungfru Marias helgedom i Polis, som grundades utav Roger II af Sicilien anno
1144. Men redan före detta så var här ett ortodoxt Basiliskt kloster från
600-talet, samt från preromersk antik tid en hellenisk helgeplats för boende
från Locri som nyttjade platsen för sin kvinnodivina fertilitetskult i dyrkan
av Περσεφόνη / Persephone,
drottningen av undrevärlden, skuggornas drottning, dotter till Zeus og Styx.
Många rituella moment än idag är
direkta efterlevningar efter de prekristna riterna, hvilka inkluderar getslakt,
fleurning, Tarantellan, samt havandet utav en dionysisk festlighet under flera
dygn, vid Maronna ra muntagna, mycket av detta skedde längs gångvägarna upp
till helgedomen och utförandet utav detta har minskat sedan man byggt en väg
dittill.
Platsen är av intresse då även alla
ledare för de olika ’ndrine, ej allena de från Calabrien utan även de som via
utsourcning ankommit exempelvis Tyskland, USA, Australien og Canada, håller
klanmöte här annualt, kallade Crimini, hvilket visar att man ser sig som
tillhörig en samhällelig og kulturell struktur. En Capo crimine
framväljes varje år men denna har ingen formell makt över klanerna hvilka alla
får redogöra för sina handlingar under det gågna året. Man diskuterar även
eventuella framtida strategier samt försöker lösa eventuella konflikter
klanerna emellan.
År 2010 tillfångatog den italienska
statens polis den sittande capo crimine, don Domenico Oppedisano, af Rosarno,
80 år gammal, man hade två år före knappt ens känt till hans existens. I
avlyssningsmaterialet framkom att senaste ceremoniella möte hade över 1000
’ndranghetister deltagit, samt att capo rimine även var nominell ledare för La
Provincia.
Belägningen av detta ceremoniella
center i närheten av San Luca, samt San Lucas historiska vikt gällande
’Ndranghetan har lett till att de hållo en viss preeminent ställning i de
klansuveräna sammanhangen og enligt polisutredningar så är det San Lucaklaner
som godkänner eller auktoriserar nya ’ndrine att verka, men utan att ha någon
makt över klanerna som ju alla äro suveräna, en viss liten procent av inkomsterna
skall även gå till principalen af San Luca, ett ’Ndranghetans principat.
Av säkerhetsskäl så har man skapat
hemliga sällskap inom de hemliga sällskapen, speciellt nämnvärt är det
ovannämnda La Santa, og det är även via detta sällskap som man varit i
nära maskopi med statliga företrädare, ofta via Frimurarförbundet, i syfte att
underlätta droghandlen samt inte mindst, få kontroll över de offentliga
investeringarna. Båda dessa skeenden, att gå med i Frimurarna samt att ha några
som helst kontakter med staten är uteslutet för övriga ’ndranghetister, enkom
santisterna får övertrassera dessa regler. Till skillnad från övriga
’nandhragister så har detta Heliga sällskap ej religiösa förebilder utan
istället historiska såsom Giuseppe Garibaldi, Giuseppe Mazzini og Alfonso La
Marmora, alla tidiga medlemmar i Frimurarna likväl.
La Santas santister verkar ibland ha
haft möte i den isolerade byn og kommunen Afrikon / Africo som var ett suveränt
döme emellan åren 1195 och 1806, grundat av Arricu VI / Henrik VI. Ända fram
till minst 1940-talet tog det 6-7 timmar att rida hit på åsna genom den
oländeliga terrängen, år 1951 byggde man en mer tillgänglig by efter att
naturkatastrofer inträffat som destruerat stora delar utav den gamla. När, och
om, man önskar pensionera sig från att vara en aktiv deltagare i ’ndranghetan
så får man genomgå riten chiave d’oro i väntan på att detta erkännes vid
ceremonin vid San Luca där nycklen återlämnas, denna vänteperiod benämns Santa
del Purgatorio. Chiave d’oro ligger enligt traditionen på havets botten,
allena åtkomstlig av La Santa.
De absolut mäktigaste
’ndranghetahövdingarna är primärt med i Associazone istället, man vet
bara namnet på några av dessa.
Namnet La Santa härrör antagningsvis
från en förkortning av mamma santissima och denna den mest heliga
kvinnan är naturligtvis Jungfru Maria et Madonna som är självaste skyddspatron
för ’Ndranghetan.
Maria
maronna ra muntagna
~
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar